"لاریجانی تاکنون کاندیداتوری را نپذیرفته"
حجتالاسلام حسین سبحانینیا درباره تغییرات اخیر در دولت، ارائه دیرهنگام لایحه بودجه 92، لایحه گذرنامه و نحوه حضور اصولگرایان در انتخابات آتی ریاست جمهوری اظهارنظر کرده است.
*نیروهای اصولگرا حفظ کلیت نظام و خط ولایت را در انتخابات اصل میدانند
این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس انتخابات ریاستجمهوری را صحنهی رقابت گروهها و جمعیتهای سیاسی دانست و با اشاره به اهمیت انتخابات پیشرو، تصریح کرد: انتخابات آتی هم به دلیل تغییر و جابجایی قدرت اجرایی در کشور و هم به دلیل همزمانی با برگزاری انتخابات شوراها که قاعده نظام دموکراسی را شکل میدهد از اهمیت بیشتری برخوردار است و ما فکر میکنیم انتخاب جمعیتهای مختلف در کشور برای رقابت آماده شدهاند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون اشخاص زیادی از بین نیروهای اصولگرا و غیراصولگرا برای حضور در انتخابات آمادگی نسبی خود را اعلام کردهاند، افزود: آنچه برای نیروهای اصولگرا مهم است، حفظ کلیت نظام و خط ولایت و رهبری در کشور است اما اینکه برای ورود به صحنه انتخابات چطور این منظور را تامین کنیم جای بحث وجود دارد.
*اصولگرایان این دوره برای رسیدن به وحدت مشکلات بیشتری دارند
سبحانینیا با بیان اینکه اصولگرایان در این دوره برای رسیدن به وحدت با مشکلات بیشتری مواجه هستند، تصریح کرد: اصل بر وحدت است و تلاشهایی برای وحدت نیروهای اصولگرا صورت میگیرد، اما تصویری که اکنون در صحنه رقابت و فعالیت وجود دارد نشان نمیدهد که حرکت به سمت وحدت حداکثری در جریان اصولگرا باشد.
وی فراکسیونهای رهروان ولایت، اصولگرایان، جبهه پایداری و حامیان دولت را از جمله اضلاع جریانات اصولگرا در انتخابات آتی برشمرد و گفت: همه این طیفها مدعی اصولگرایی هستند، اما اینکه این جریانات در این دوره کنار هم قرار گیرند قدری روشن نیست.
این عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ائتلاف 1+2 خاطرنشان کرد: سه نفر از کاندیداهای اصولگرا آقایان حداد، ولایتی و قالیباف کنار هم جمع شدهاند و قدم اول را برای وحدت برداشتهاند، اما همین امر هم با واکنشهایی حتی بین نیروهای اصولگرا مواجه شده و اختلافنظرهایی وجود دارد که برخی این ائتلاف را نمیپذیرند؛ حتی دوستان جبهه پایداری نسبت به آقای حداد انتقاد دارند که چرا برای ائتلاف با دو نفر دیگر تصمیم گرفته، شاید از طرف هواداران دو نفر دیگر هم اعتراضاتی باشد.
سبحانینیا حرکت به سمت وحدت را اقدامی مثبت توصیف کرد و افزود: جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین نشستهایی داشته و جامعه مدرسین گفته قصد ورود به انتخابات و اظهارنظر در مورد کاندیداها را دارد. این سه مجموعه هم به عنوان سه ضلع جریان اصولگرا در انتخابات آتی تاثیرگذار هستند و شاید افرادی هم مدنظر این آقایان باشند.
*دشمن هنوز به عناصر خاموش فتنه در داخل امید دارد
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اهمیت انتخابات آتی را به جهت برگزاری آن پس از انتخابات ریاستجمهوری سال 88 و وقایع بعد از آن مورد تاکید قرار داد و گفت: دشمنان ما طراحیها و برنامههایی داشتهاند و هنوز به جریانات فتنه و عناصر خاموش فتنه در داخل امیدهایی دارند و به دنبال این هستند که از این انتخابات استفاده کنند، بر همین اساس ضرورت دارد جریان اصولگرا با وحدت و همدلی جلو برود و از بخشی از خواستههای خود برای دستیابی به وحدت حداکثری کوتاه بیاید، البته جزئیات این امر باید در نشستها مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی حرکت و تلاش جریانات اصولگرا برای رسیدن به وحدت حداکثری را مطلوب و ضرورت امروز جامعه دانست و اظهار کرد: حدود 20 نفر در جریان اصولگرا به عنوان کاندیدا مطرح هستند که هر کدام نحله و عدهای را برای حمایت از خود دارند اما به نظر میرسد مثل دورههای گذشته در نهایت به جمع محدودتری برسیم و شش، هفت نفر بین اصولگرایان در انتخابات بروز و ظهور جدیتری داشته باشند. اینها کسانی هستند که قدری کار کردهاند و در برخی شهرستانها جای پایی برای خود باز کردهاند و زمینه تشکیل ستاد را هم فراهم کردهاند. افراد دیگری هم ممکن است کاندیدا شوند که هنوز ورود عملیاتی به انتخابات پیدا نکردهاند.
*اصلاحطلبان به دنبال معرفی کاندیدای مقبول، موجه و کمحساسیتتر هستند
این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس درباره نحوه حضور اصلاحطلبان در انتخابات پیشرو نیز خاطرنشان کرد: هر چه واگرایی در جمع اصولگرایان بیشتر شود امید در مجموعه اصلاحطلبان هم بیشتر خواهد شد و آنها با انگیزه بیشتری در انتخابات ورود میکنند. در حال حاضر در این جریان هم اختلافنظرهایی وجود دارد مثلا آقای موسویخویینیها اظهاراتی را مطرح کرده که برخی اصلاحطلبان با آن فاصله دارند و این تفکر را قبول ندارند.
وی یادآور شد: آنچه اصلاحطلبان دربارهاش به نتیجه رسیدهاند این است که چهرهای را در انتخابات پیشرو مطرح کنند که مقبولتر، موجهتر و در جامعه کمحساسیتتر باشند. به هر حال برخی چهرهها در جریان اصلاحطلب هستند که به دلیل نزدیکی به جریان فتنه و همراهی با آن در ذهن مردم بازسازی نشدهاند، ضمن اینکه خودشان هم سعی نکردهاند موضع شفافی در قبال جریان فتنه داشته باشند لذا آمدن اینها به صحنه برای اصلاحطلبان ریسک خواهد بود؛ چرا که شورای نگهبان حتما در این مرحله جدی است و با عناصر وابسته به فتنه برخورد قاطع خواهد کرد.
سبحانینیا با بیان اینکه برخی افراد در جریان اصلاحطلب مقبولیت و منطق لازم را برای کاندیداتوری دارند، تصریح کرد: در صورت کاندیداتوری این افراد میتوان تجمیعی بین دیدگاههای اصلاحطلبان ایجاد کرد، اما به هر حال فعلا اصلاحطلبان به فرد خاصی نرسیدهاند اما تلاش میکنند نهایتا به یک یا دو کاندیدا دست پیدا کنند.
*اصولگرایان در صورت سهمخواهی، ممکن است کل سهم را از دست بدهند
این عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد: وقتی اصلاحطلبان با امیدواری بیشتری وارد عرصه انتخابات شوند طرف مقابل (اصولگرایان) هم بیشتر به نتیجه فکر میکنند و اینکه اگر واگرایی و سهمخواهی وجود داشته باشد ممکن است کل سهم از دست مجموعه بیرون برود. در واقع قوت کار اصلاحطلبان باعث نزدیک شدن جریان اصولگرا به یکدیگر و دستیابی آنها به وحدت نسبی خواهد شد. در شرایط فعلی اقدام معقول این است که اصولگرایان هم همانند رقیب اصلاحطلب خود به این جمعبندی برسند که یک یا دو گزینه را برای انتخابات معرفی کنند.
وی حفظ اصول انقلاب و اندیشههای امام (ره) و رهبری را هدف اصلی گروههای اصولگرا از شرکت در انتخابات دانست و تصریح کرد: بخشی از خواستههای هر گروه سیاسی، کسب قدرت و توسعهی حوزه اقتدار مجموعه و تشکیلات سیاسی است اما اگر هدف اولیه وجود داشته باشد میتواند کمک کند که از این خواستههای تشکیلاتی برای رسیدن به خواسته مهمتر دست برداشته شود. وقتی تهدیدی برای کلیت نظام متصور باشد، معقولتر این است که ببینیم از چه راهی برویم بهتر است. اینکه آیا هر کدام ساز پراکنده خود را بزنیم یا همه به توافق نسبی برسیم، عقل و منطق حکم میکند که به توافق منطقی دست پیدا کنیم.
*بخشی از واگرایی در جریان اصولگرا مربوط به نفوذ سیاسی جریانات است
سبحانینیا در ادامه توصیههای مقام معظم رهبری بر وحدت را مورد اشاره قرار داد و افزود: وقتی این هدف با قدرتطلبی و توسعهی اقتدار تشکیلاتی در هم آمیخته شود کار قدری مشکل میشود. شاید بخشی از واگراییها در جریان اصولگرا هم به حوزه نفوذ سیاسی جریانات مربوط است، وگرنه در بخش ارزشی و اعتقادی، قریب به اتفاق گروهها دلسوز هستند و دلشان میخواهد انقلاب بماند؛ چرا که اگر انقلاب بماند آنها هستند، وگرنه مثل کشتی نشستگان همه از آسیب دیدن انقلاب، آسیب میبینیم؛ پس هدف کلی همهی ما در حفظ انقلاب خلاصه میشود و حفظ انقلاب هم با تنزل از خواستهها و رسیدن به وحدت حداکثری میسر میشود.
این عضو هیات رییسه مجلس مقبولیت، توانمندی و مدیریت را از پارامترهای لازم برای مدیریت اجرایی کشور توصیف کرد و گفت: اگر این ویژگیها در رییسجمهور وجود داشته باشد هم در مسائل داخلی و هم در عرصه بینالمللی این فرد از توانمندی، مدیریت، تیزهوشی و پایبندی به اصول انقلاب برخوردار خواهد بود.
*رییسجمهور باید در حد اعلا ولایتپذیر باشد
سبحانینیا یکی از نیازهای امروز در نظام ولایی و ارزشی را مساله ولایتپذیری دانست و اضافه کرد: یک مدیر بالادستی مثل رییسجمهور باید ولایتپذیری در حد اعلا داشته باشد. شرایط داخلی و خارجی کشور و اصول حاکم بر نظام اسلامی هم ایجاب میکند که شخصیت اجرایی سیاسی بعد از رهبری این ویژگیها را در حد بالا داشته باشد تا همصدایی و یکصدایی که اصل و ضرورتی در صحنه بینالملل است برای دستیابی به اهداف نظام محقق شود و کارها با وحدت و همدلی در چارچوب اصول پذیرفته شده نظام دنبال شود؛ لذا من فکر میکنم مجموعه این شاخصهها لازمه فردی است که میخواهد رییسجمهور آینده باشد.
این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در بخش دیگری از این گفتوگو با تاکید بر اینکه این فراکسیون در انتخابات آینده ریاستجمهوری بینظر نخواهد بود، گفت: فراکسیون به عنوان تشکل سیاسی در مجلس که اکثریت مجلس را داراست، حتما در مسائل انتخابات بینظر نیست اما تاکنون روی مصداق بحثی نداشته، بلکه در کلیت موضوع توجه به ابعاد مساله و اهمیت انتخابات در نشستها و جلسات ورود پیدا کرده است. ما حتما در آینده به عنوان یک مجموعه سیاسی دارای نظر خواهیم بود و روی مصادیق البته با هماهنگی بین این مجموعه و مجموعههای دیگر سیاسی همفکر ورود میکنیم و نظرمان را اعلام خواهیم کرد.
*لاریجانی تاکنون کاندیداتوری را نپذیرفته، حضورش در سنگر مجلس را ضروری میداند
سبحانینیا در ادامه از درخواست مکرر این فراکسیون از علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاستجمهوری خبر داد و گفت: فراکسیون رهروان ولایت بین گزینههای مطرح برای کاندیداتوری، لاریجانی را دارای ویژگیهای مناسب و شاخصهای لازم برای ریاستجمهوری میداند و بر همین اساس فراکسیون چندین بار از ایشان درخواست کرده کاندیدا شوند اما ایشان تاکنون این امر را نپذیرفته و رد کردهاند.
وی اضافه کرد: نپذیرفتن آقای لاریجانی برای ورود به انتخابات به این معنا نیست که فراکسیون در انتخابات بدون نظر است یا در آینده ورود جدی به صحنه ندارد. ایشان تاکنون کاندیداتوریشان را رد کردهاند و حضورشان در سنگر مجلس لازم و ضروری دانستهاند اما اینکه در آینده چه تصمیمی بگیرند با خود ایشان است، اگرچه تا این لحظه درخواستهای فراکسیون برای کاندیداتوری را نپذیرفتهاند.
*لایحه گذرنامه هنوز در کمیسیون امنیت نهایی نشده است
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بررسیهای این کمیسیون در خصوص لایحه گذرنامه، خاطرنشان کرد: بحثی که در مورد خروج زنان از کشور در کمیسیون امنیت مطرح شد به معنای ممنوعیت خروج نبود، بلکه این موضوع مطرح شد که اگر زنان زیر 40 سال بخواهند به خارج از کشور بروند یا باید اذن پدر و یا شوهر را داشته باشند یا اینکه با مجوز دادگاه اجازه خروج از کشور بگیرند. این بحث قدری سر و صدا به دنبال داشت و هنوز هم در کمیسیون امنیت نهایی نشده است.
سبحانینیا گفت: کمیته امنیت کمیسیون امنیت در این رابطه از کارشناسان مختلف و بخشهای مختلف دستگاههای اجرایی دعوت کرده تا نظراتشان را مطرح کنند تا بتوانیم در این باره به جمعبندی درستی برسیم و دغدغهای که برای برخی خانمها وجود دارد که تضییع حقی نشود به نحو منطقی حل شود. اعضای فراکسیون بانوان نیز در چند جلسه برای بررسی لایحه گذرنامه شرکت کردند و نظرات خود را مطرح کردند تا این موضوع نهایتا در صحن کمیسیون مطرح شود و به جمعبندی برسیم.
وی اضافه کرد: در یکی دو سال اخیر در مورد خروج خانمها از کشور مسائلی به وجود آمده به ویژه در مورد کشورهای همجوار، لذا نظر کمیسیون این بود که به نحوی از آسیب دیدن حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم اگر خطایی از ناحیه یک یا چند نفر سر زده به حساب کل ملت ایران گذاشته شود. با این ملاحظات بود که این بحثها مطرح شد. پیش از این هم گاهی شاهد بودیم که وزیر خارجه برای پاسخگویی در این رابطه به مجلس یا کمیسیون مربوطه احضار شده بود.
سبحانینیا خاطرنشان کرد: البته این خطاها ممکن است از جانب آقایان هم وجود داشته باشد اما در مورد بانوان، تبلیغات و آثار منفی بیشتری دارد و این مساله به ویژه از سوی برخی کشورهای عربی گاهی در قالب موضوعی سیاسی و حیثیتی علیه ایران مطرح شده و از حیث دینی و اعتقادی قدری برجستهتر شده است.
*در تغییرات دولت، به حداقل ها اکتفا شود
درباره تغییرات اخیر در کابینه اظهار کرد: تغییرات در دولت به نحوی است که شاید خیلی نیازی نباشد افراد دیگری در جریان باشند چرا که یک مرتبه در این رابطه تصمیمگیری و اقدام میشود و هماهنگی و مشورت خاصی صورت نمیگیرد. البته حق دولت است که بتواند چنین تصمیماتی اتخاذ کند.
وی با اشاره به برکناری وزیر بهداشت، تصریح کرد: مجلس علاقهمند بود ایشان به کار خود ادامه دهند و از حضور ایشان در وزارت رضایت داشت. ضمن اینکه معاون اول رییسجمهور هم تاکید کرده بودند تا زمانی که آقای احمدینژاد باشد خانم دستجردی هم در کابینه و در سمت وزارت بهداشت خواهد بود. دولت هم پیش از این به ایشان نمره 20 داده بود اما نهایتا خانم دستجردی در هفتهای که نمایندگان در حوزههای انتخابیهشان به سر میبرند برکنار شد و طبیعتا اظهارنظری هم از تریبون مجلس در این رابطه وجود نداشت.
نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: ما معتقدیم در تغییرات باید به حداقلها اکتفا شود آن هم اگر واقعا چارهای برای اصلاح نباشد و اصلاح تنها از راه تغییر میسر باشد لذا نگاه مجلس به تغییرات منفی است.
*شورای نگهبان کابینه را نیازمند رای اعتماد مجدد ندانست
این عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به یکی از اصول قانون اساسی مبنی بر الزام دولت به رایگیری مجدد کابینه در مجلس در صورت تغییر نیمی از وزرا، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی آمده که اگر تغییرات در دولت به نصف برسد دولت باید مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد. زمانی که آقای تقیپور از وزارت ارتباطات برکنار شد و آقای نیکزاد به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب شد پیشبینی ما این بود که دولت مجددا به رای اعتماد نیاز دارد اما ظاهرا شورای نگهبان در مورد برکناری خانم دستجردی گفته که نیازی به رای اعتماد مجدد نیست بنابراین برکناری وزرا برای ادغام وزارتخانهها در این امر لحاظ نشده و تنها جابجایی و برکناری ملاک قرار گرفته است. با این شرایط اگر یک وزیر دیگر در کابینه تغییر کند دولت نیاز به رای اعتماد مجدد کابینه دارد.
وی همچنین تصریح کرد: ما معتقدیم نگاه مقام معظم رهبری این است که از التهابآفرینی در جامعه و هر کاری که زمینه التهاب را فراهم میکند، پرهیز شود اما این بدان معنا نیست که قوای سهگانه به وظیفهشان عمل نکنند.
*در مشی امام (ره) و رهبری قوای سهگانه از انجام وظیفه قانونی منع نشدهاند
این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر لزوم پرهیز از ایجاد بحثهای جنجالی خاطرنشان کرد: هر آنچه موجب طمع بیگانگان میشود و آنها را به اختلافات داخلی امیدوار میکند باید مورد توجه قرار گیرد و از آن پرهیز شود اما عمل به وظیفه قانونی نه در مشی امام (ره) و نه مقام معظم رهبری منع نشده است و هیچ کجا قوای سهگانه از انجام وظیفه باز داشته نشدهاند.
*لایحه بودجه تا پایان دی ماه نرسد، ناچاریم بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهم تصویب کنیم
وی در بخش دیگری درباره زمان ارائه لایحه بودجه 92 نیز تصریح کرد: این موضوع هم از سوی رییس مجلس پیگیری شده و هم در هیات رییسه به آقای ابوترابی ماموریت دادهایم که از معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی سوال کند که چرا بودجه به مجلس ارائه نشده است.
این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: اصولا باید لایحه در زمان مقرر که طبق آییننامه داخلی مجلس، 15 آذر است تقدیم مجلس میشد اما تاکنون نزدیک به یک ماه تاخیر در ارائه لایحه را شاهد هستیم این در حالی است که به محض تقدیم لایحه به مجلس، حداقل 45 روز و حداکثر 55 روز برای رسیدگی در کمیسیونهای تخصصی، ارائه پیشنهادات نمایندگان، بررسی در کمیسیون تلفیق و رسیدگی نهایی در صحن علنی زمان نیاز است لذا اگر لایحه تا آخر دی ماه به مجلس نرسد به احتمال زیاد نمیتوانیم بودجه را در سال جاری رسیدگی کنیم و عملا این کار به سال 92 موکول میشود.
سبحانینیا با تاکید بر اینکه در صورت عدم ارائه لایحه بودجه تا پایان این ماه، مجلس ناگزیر از تصویب بودجه یک دوازدهم و دو دوازدهم است، اضافه کرد: برداشت ما این است که با آرامشی که در دولت وجود دارد تصمیم جدی در این رابطه اتخاذ نشده که حتی لایحه در آخرین مهلتهای ممکن به مجلس ارائه شود.منبع: خبرگزاری ایسنا
علی لاریجانی:بنای حذف کسی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد
فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد طی سخنانی به ابعاد شخصیتی شهید مدرس اشاره کرد و گفت: شهید مدرس شخصیتی دینی و سیاسی داشتهاند و رفتار سیاسیشان دینی بود.
وی با بیان اینکه شهید مدرس همه ارزشها را با هم یکجا داشت، افزود: شهید مدرس حتی در دوران مبارزه با استعمار و استکبار توجه خاصی به آبادانی کشور داشت. ایشان میگفتند دولت نه تاجر خوبی است و نه ملاک خوبی است و همه کارها باید دست مردم باشد.
لاریجانی با بیان اینکه سردار سپه دنبال دیکتاتوری وحشتناکی بود اما مدرس در مقابلش ایستاد، تصریح کرد: همانطور که شهید مدرس می گفت پارلمان باید در راس باشد. امام راحل نیز فرمودند مجلس در راس امور است چرا که این نمایندگان مجلس هستند که از حقوق مردم صیانت میکنند و در قانون اساسی نیز به این موضوع تصریح شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون اساسی وظایف قوا را مشخص کرده است و هر قوهای باید کار خودش را بکند، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی یک قوه وظیفه قضاوت، یک قوه وظیفه اجرایی و یک قوه نیز وظیفه نظارت و مشخص کردن راه را دارد لذا با توجه به اینکه وظایف قوا مشخص است هر قوهای باید کار خودش را بکند.
وی با بیان اینکه باید به راه و اندیشه مدرس در مجلس توجه داشته باشیم، گفت: فکر میکنم نگاه مرحوم مدرس به مجلس در جمهوری اسلامی و مجلس ایران متبلور شده است که البته باید از آن صیانت کنیم.
* وزارتخانههای راه و ارتباطات نباید ادغام شوند
رئیس مجلس درباره جابهجاییهای دولت و ادغام وزارتخانهها گفت: با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب درباره رسانهاینشدن اختلافات قوا، علاقهای به اظهارنظر در این امور ندارم اما درباره ادغام وزارتخانهها مجلس باید تصمیم بگیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه موضوع اشتغال جوانان و گرانی موضوع مهمی در کشور ماست که باید در شرایط کنونی به آن توجه کنیم، اظهار داشت: گرچه مشکلات اقتصادی یک موضوع مهم کشور است اما نباید از مسئله اصلی یعنی رونق تولید و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری به آن تأکید دارند غافل شویم.
خبرنگاری از لاریجانی درباره جابهجاییهای اخیر دولت و ادغام وزارتخانهها پرسید که رئیس مجلس در پاسخ گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند اختلافات قوا در رسانهها مطرح نشود علاقهای به اظهارنظر در این امور ندارم و مایل نیستم به این سؤالات پاسخ بگویم اما درباره ادغام وزارتخانهها دولت باید لایحهای به مجلس ارائه کند تا مجلس تصمیم بگیرد.
وی افزود: نظر شخصی بنده این است که این دو وزارتخانه نباید با یکدیگر ادغام شود چون نسبیت زیادی با یکدیگر ندارند. اما به هر حال دولت باید لایحه به مجلس بدهد تا نمایندگان در این باره تصمیم بگیرند.
خبرنگاری از لاریجانی پرسید: رئیسجمهور دوران فعلی را با دوران قاجار تشبیه کرده است، نظر شما در اینباره چیست؟ گفت: اگر منظور این باشد که در دوران قاجار مرحوم مدرس حضور داشته است اشکالی ندارد چرا که مرحوم مدرس افتخار کل ملت ایران و افتخار مجلس است.
وی با بیان اینکه در دوره قاجار پارلمان واقعی بود، تأکید کرد: البته در مجلس هفتم شرایط طور دیگری بود به طوری که حتی آقای مدرس یک رأی هم نیاورد که به مزاح گفت من خودم به خودم رأی دادم چرا که از مجلس هفتم تا مجالس دوازدهم و سیزدهم رضاشاه عملاً بر پارلمان تسلط داشت اما قبل از آن اینطور نبود و مرحوم مدرس توانست در مبارزه با استعمار و استبداد موفق شود.
*شکستخوردگان غزه میخواهند صحنه جدیدی را در منطقه بوجود آورند
رئیس مجلس گفت: کسانی که میخواستند در غزه به پیروزی برسند اما نرسیدند، قصد دارند صحنه جدیدی را رقم بزنند اما ما میخواهیم با مذاکره و رایزنی از خونریزی بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم.
وی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای سفر منطقهایاش به 4 کشور به علت حمایت ترکیه از تروریستها در سوریه، گفت: قبلا در این باره توضیح دادهام، درهمین کشورها وقتی حضور یافتم درباره علت سفر توضیح دادم و همگام بازگشت به ایران نیز دستاوردهای آن را تشریح کردم.
رئیس جمهور با اشاره به موضوع سوریه گفت: در سوریه ما شاهد یک رفتار ماجراجویانه هستیم، کسانی که میخواستند در غزه به پیروزی برسند اما نرسیدند میخواستند صحنه جدیدی را رقم بزنند اما ما میخواهیم با مذاکره و رایزنی از خونریزی بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به دموکراتیزه شدن بیشتر سوریه دارد اما با روش مسلحانه مخالف است، خاطرنشان کرد:ما قبول نمیکنیم کشورهایی که تجربه دموکراسی ندارند در سوریه پرچم دموکراسی به دست بگیرند؛ ما معتقد به حل مسئله سوریه از طریق مسائل سیاسی هستیم. بر همین اساس بود که وزیر خارجه ما از گروههای مختلف در سوریه برای مذاکره و رایزنی دعوت کرد.
لاریجانی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی تمام تلاش خود را برای شکست مردم غزه به کار گرفت، گفت که مقاومت مردم غزه شرایط صهیونیستها را تغییر داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در سفر به عراق درباره تقویت مناسبات دو کشور و تلاش برای همبستگی درونی در عراق رایزنی کردیم.
* حاشیههای اصلاح قانون انتخابات مبنای حقوقی ندارد
لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش احمدینژاد به طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: درباره طرح اصلاح قانون انتخابات طرحهای حاشیهای بسیاری مطرح شده است که برخی از آنها مبنای حقوقی جدی ندارند.
وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره موضع انتقادی رئیس جمهور درباره طرح اصلاح قانون انتخابات، گفت: درباره طرح اصلاح قانون انتخابات طرحهای حاشیهای بسیاری مطرح شده است که برخی از آنها مبنای حقوقی جدی ندارند.
وی با بیان اینکه باید به متن طرح اصلاح قانون انتخابات و مفاد آن توجه کرد، افزود: برخی مواد این طرح درباره تشخیص صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری است که البته در قانون اساسی آمده است؛ در قانون 7 تا 8 مورد درباره صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری از جمله رجل سیاسی، مدیر و مدبر بودن قید شده است اما مجلس در طرح اصلاح انتخابات این موضوع را مطرح کرده که این ویژگیها چگونه باید مطرح شود؛ بحث این است که آیا شورای نگهبان قائل به نگاه حذفی است یا نه چرا که طرح مجلس مانع تصمیمگیری شورای نگهبان نیست.
وی با بیان اینکه مجلس، شورای نگهبان را مرجع قانونی تشخیص خلاف قانون اساسی بودن طرحها میداند، خاطرنشان کرد: اگر شورای نگهبان هر تصمیمی بگیرد ما تابع آن هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات اختیارات شورای نگهبان و وزارت کشور را محدود نمیکند تصریح کرد: بنده معتقدم این طرح برای صیانت از آزادیها است چراکه در این طرح هیئتی برای نظارت تشکیل شده که رئیس آن وزیر کشور است.
لاریجانی همچنین افزود: برخی مفاد طرح اصلاح قانون انتخابات مباحث جزئی است مثلا مطرح شده که اگر کسی تخلف کرد قوه قضائیه سریعا رسیدگی کند و آن را به 5 سال آینده موکول نکند چرا که تخلفات ممکن است در روند انتخابات تاثیر بگذارد.
خبرنگاری از لاریجانی درباره جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید که گفت: جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی روشن است و افراد ثابت و متغیری دارد که توسط رهبری انتخاب میشود.
وی افزود: در مجمع تشخیص برخی مباحث کلی که جنبه مشورتی دارد مطرح میشود و یا اینکه اختلافات مجلس و شورای نگهبان به این مجمع ارجاع داده میشود. لذا من فکر میکنم در شرایط کنونی که ما با مشکلات گرانی و بیکاری جوانان مواجه هستیم نباید بر سر اصول قانون اساسی با یکدیگر بحث کنیم بلکه باید تلاش کنیم تا مشکلات رفع شود.
* فاز دوم هدفمندی را متوقف کردیم تا آرامش برقرار شود
لاریجانی با اشاره به مصوبه مجلس برای متوقف کردن فاز دوم هدفمند کردن یارانهها گفت: ما در شرایط کنونی صلاح نمیدانستیم قیمت برق، آب و گاز افزایش یابد، بر همین اساس فاز دوم را متوقف کردیم تا آرامش حاکم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این کمیته در مجلس تشکیل شده و به تائید شورای نگهبان نیز رسید و البته حتی افراد و اعضای آن نیز مشخص شده است.
وی افزود: کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان کارکرد درونی دارد و اگر موردی باشد در این کمیته بررسی خواهد شد؛ البته مواردی هم بوده که بررسی شده است.
لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برنامه مجلس نهم برای حل مشکلات اقتصادی گفت: تلاش برای حل مشکلات اقتصادی استراتژی ماست. اگر به خاطر داشته باشیم در بحث استیضاح وزیر ورزش نمایندگان آشفته شدند و گفتند باید توجه به مشکلات اقتصادی اولویت داشته باشد نه استیضاح. که به نظرم این نگاه داهیانهای است.
وی با بیان اینکه عمده مشکل مردم گرانی است گفت: مجلس در بحث گرانیهای شیر، گندم، مرغ و اخیرا ارز جلسه غیرعلنی 6-5 ساعته گذاشت.
لاریجانی همچنین گفت: اکنون طرحی در مجلس برای بهبود کسب و کار مطرح است تا مشکلات بیکاری را برطرف کند و طرح دیگری درباره منابع طبیعی آماده شده است که مشکلات کشاورزان را سامان خواهد داد اما اگر لازم باشد نمایندگان سؤال یا استیضاح کند جزو حقوق آنهاست و اگر راهی جز این موارد نباشد میتوانند این کار را انجام بدهند.
لاریجانی با اشاره به مصوبه مجلس برای متوقف کردن فاز دوم هدفمند کردن یارانهها گفت: ما در شرایط کنونی صلاح نمیدانستیم قیمت برق، آب و گاز افزایش یابد بر همین اساس فاز دوم را متوقف کردیم تا آرامش حاکم شود.
* شورای نگهبان شرایط رجل سیاسی را خلاف قانون اساسی میداند/به مجمع دل نبستهایم
لاریجانی گفت: محور اصلی انتقادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مربوط به ماده 35 است و این ماده را خلاف قانون اساسی میداند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه چه اصراری بر اصلاح قانون انتخابات با وجود مخالفت شورای نگهبان، حقوقدانان و رئیسجمهور است و چرا این طرح در مجلس هشتم مطرح نشد، گفت: ما در مجلس هشتم نیز بحث احزاب و دیگر مباحث مربوط را بررسی کردیم اما به جمعبندی نرسید لذا در مجلس نهم نیز با استفاده از تجربه مجلس هشتم طرح اصلاح قانون انتخابات مطرح شده است.
وی با بیان اینکه ما با احترام میگوییم که شورای نگهبان مرجع قانونی تشخیص خلاف قانون اساسی است، افزود: بنده در جلسه غیرعلنی انتقال مطلب کردم و گفتم که محور اصلی انتقادات شورای نگهبان مربوط به ماده 35 است، شورای نگهبان گرچه میگوید مفاد ماده 35 خوب است اما این ماده را خلاف قانون اساسی میداند.
خبرنگار فارس از لاریجانی پرسید شما گفتهاید که ماده 35 در مجلس حذف خواهد شد چه تضمینی میدهید که این ماده حذف شود در حالی که شما یک رأی بیشتر در مجلس ندارید که وی در پاسخ گفت: اینکه چه تضمینی است، هیچ تضمینی نیست، من چون قائل به شورای نگهبان هستم اگر نمایندگان درباره ماده 35 اخطار قانون اساسی بدهند آن را قبول میکنم و به رأی نمایندگان میگذارم تا اگر مجلس پذیرفت ماده حذف شود اما اگر اینطور نشود شورای نگهبان آن را به مجلس ارجاع میدهد تا ما ماده 35 را اصلاح کنیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه برخی مباحث درباره طرح اصلاح قانون انتخابات سوءتفاهم است در پاسخ به این سؤال که آیا شما برای تصویب اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخیص دل بستهاید گفت: نه اینطور نیست ما به مجمع دل نبستهایم و این حرف درستی نیست.
وی همچنین گفت به نظر من نمایندگان مجلس مادهای را تصویب نخواهند کرد که بدانند شورای نگهبان با آن مخالف است.
* عدهای مسائلی که به هم ربط ندارد را به یکدیگر میدوزند/کدخدایی مشاور بنده است
رئیس مجلس گفت: مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که در تحلیل مسائل، موضوعاتی که به هم ربط ندارند را به یکدیگر متصل میکنیم و مسائلی را به هم میدوزند که ربطی ندارند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که پرسید آقای کدخدایی قبلا از مخالفت شورای نگهبان خواست مواد طرح جنجالی اصلاح قانون انتخابات خبر داده بود، چه دلیلی دارد در مجلس مطرح شود و پول بیتالمال هزینه شود؟، توضیح داد: یک مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که ما در تحلیل مسائل، موضوعاتی که به هم ربط ندارد را به یکدیگر متصل میکنیم و سالهاست این مشکل وجود دارد و مسائل را به یکدیگر میدوزند در حالی که ربطی به من هم ندارد.
وی با اشاره به موضوع کمیته ملی انتخابات، گفت: کمیته ملی انتخابات هیچ ربطی به طرح اصلاح قانون انتخابات ندارد؛ عده خاصی از قوا در این کمیته حاضر می شدند و ربطی هم به وزارت کشور نداشت یعنی در جای دیگری طراحی میشد در حالی که در این طرح وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات است. البته هم اکنون معتمدین محلی در شهرستانهای مختلف انتخابات را برگزار میکنند.
رئیس مجلس در بخش دیگری ازسخنانش تصریح کرد: در هیئت اجرایی، وزیر کشور پس از کسب نظر دادستان کل، 30 نفر را معرفی میکند و از بین آنها 7 نفر انتخاب میشوند و به علاوه وزیر کشور و دادستان کل، هیئت مرکزی انتخابات (در طرح اصلاح قانون انتخابات) انتخاب میشوند؛ پس این هیئت با کمیته ملی انتخابات خیلی تفاوت دارد.
لاریجانی با طرح این سؤال که چرا این موضوعات را به یکدیگر وصل میکنید؟ تصریح کرد: گناه نکنید و نگویید برخی لیدر این موضوع هستند.
رئیس مجلس همچنین یادآور شد: آقای کدخدایی مشاوره بنده است و نظراتش را به من گفته است، پس اگر مسئله شما قانون اساسی است، قانون اساس این بخش را بر عهده مجلس گذاشته بنابراین این موضوع آنقدر نگرانی ندارد و اینگونه صحبت کردن واتهام زدن مشکلات را زیاد میکند.
* ورود ناتو به مناقشات منطقهای آتش افروزی جدیدی به وجود میآورد
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به استقرار موشکهای پاتریوت در مرز سوریه و ترکیه تاکید کرد: ورود ناتو به مناقشات منطقهای آتش افروزی جدیدی را به وجود میآورد و مشکل حل نمیشود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزیره که پرسید شما در سفر به ترکیه مسئولین ترک را از حمایتهای موشکهای پاتریوت برحذر داشتید، درباره این موضوع توضیح دهید و موضع شما نسبت به مخالفان سوری چیست، گفت: درباره موشکهای پاتریوت که قرار بود در مرز سوریه قرار بگیرند، ما مسئله را کاملا روشن بیان کردیم، ورود ناتو به مناقشات منطقهای آتش افروزی جدیدی را به وجود میآورد و مشکل حل نمیشود.
لاریجانی افزود: درباره معارضین سوری نیز باید بگویم ما معارضانی را که با کشتار و سلاح نخواهند، اصلاحات در سوریه انجام دهند، کمکشان میکنیم و البته مذاکراتی هم با آنان داشتهایم.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما معتقدیم وحدت درونی در سوریه باید ایجاد شود اما با گروههایی که نمیخواهند با سلاح، اهدافشان را پیش ببرند.
* از مسائل حاشیهای پرهیز شود/ لزوم ایجاد وحدت فکری برای حل مشکلات اقتصادی
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت فکری برای حل مشکلات اشتغال و گرانی در کشور، گفت: باید ذهنها به حل مسائل اقتصادی متمرکز و مقداری از موضوعات حاشیهای پرهیز شود.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه افکار که پرسید شما همیشه در جهت حفظ مصالح کشور به دولت تذکرات لازم را دادید از جمله گرانی و موضوع عدم اجرای مصوبات مجلس، اما دولت به خواسته خود ادامه میدهد و امروز واقعا گرانی برای مردم فاجعه آفرین شده است، گفت: اولویت کار باید حل مسائل اقتصادی با محوریت مشکل گرانی و اشتغال در کشور باشد.
وی افزود: بنده از نمایندگان تقدیر میکنم که در کمیسیونهای مختلف دغدغه اصلیشان حل مشکلات اقتصادی کشور است و کمتر به حواشی میپردازند البته مردم میفهمند که مسئله اصلی چیست.
رئیس مجلس ادامه داد: بهترین راه این است که همه مسئولان و علاقمندانی که خواستار بهبود شرایط کشور هستند، یک وحدت فکری داشته باشند تا فضای اشتغال ایجاد شود و مشکل گرانی برطرف شود.
لاریجانی ادامه داد: باید فضای بازتری برای تولید در کشور به وجود بیاید تا مشکل اشتغال برطرف شود و امیدواریم همه ذهنها به این امر متمرکز شود و مقداری از مسائل حاشیهای که هر از گاهی طوفانی در کشور به وجود میآید، پرهیز شود.
* بنای حذف کسی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد
رئیس مجلس تأکید کرد: همه علاقمندند که جریانهای مختلف در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری حضور یابند و بنایی برای حذف کسی نیست اما همه باید چارچوبهای قانون اساسی را رعایت کنند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین شرایط فعلی انتخابات در کشور سؤال کرد، گفت: همه علاقمندند که جریانهای مختلف در ریاست جمهوری حضور داشته باشند و بنایی برای حذف کسی وجود ندارد.
لاریجانی افزود: اما همه باید چارچوبهای قانونی را رعایت کنند و کسی که کاندیدا میشود باید بداند برای ریاست بر قوه مجریه انتخاب میشود و باید تئوری و برنامه داشته باشد و باید چارچوبهای قانون اساسی را بپذیرد.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه قانون اساسی ظرفیتهای بسیار مهمی دارد که میتواند برای کشور مفید باشد، گفت: فکر میکنم در مسیر کار، حرکت باید به سمتی باشد که نیروهای کارآمد تجمیع شوند و فضای کشور از حاشیه به متن بیاید و نیروهایی که توانمندی دارند، بتوانند حضور یابند و به حل مشکلات کشور کمک کنند.
وی اضافه کرد: بنده برای اینکه کسی کاندیدا شود، با کسی صحبت نکردم و دیدار خاصی نداشتم اما خیلی از افرادی که مطرح هستند و ممکن است کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند، دیدارهایی با بنده داشتند چرا که با آنها دوستی و ارتباط دیرینهای دارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده درخواستی نداشتم که کسی بیاید و با او دیدار کنم و دیدارهایم مربوط به بحثهای انتخاباتی نبوده است.
* حل مسئله سوریه با ارسال سلاح یک اشتباه است
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه کسانی که تصور میکنند با ارسال سلاح میتوانند شرایط سوریه را تغییر دهند، این یک اشتباه در صحنه سوریه است، گفت: عزم مسئولان سوریه برای راه حل سیاسی وجود دارد.
وی در ادامه نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه چین که درباره مشکلات و مسائل سوریه سؤال کرد، گفت: در سفری که به سوریه داشتم، شرایط را از نزدیک دیدم و مصرتر شدم به این نظر که راه حل مسئله سوریه، راه حل سیاسی است و کسانی که تصور میکنند با ارسال سلاح میتوانند شرایط سوریه را تغییر دهند، یک اشتباه در صحنه سوریه است.
لاریجانی افزود: عزم مسئولین سوریه برای راه حل سیاسی وجود دارد و یک راه حلی که دموکراسی در سوریه قویتر و جلوی کشتار در سوریه گرفته شود، قابل قبول است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که میخواهند مسئله سوریه حل شود و در این راستگو هستند و به دنبال اهداف دیگری نیستند، کاملا مکشوف است که باید راه حل سیاسی برای این امر جستجو کند و بیشتر ارادهها باید به این سمت باشد.
* به هیچ سوالی درباره مطالب رئیس جمهور پاسخ نمیدهم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعید میدانم سال آینده فضای مناسبی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانهها فراهم باشد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصادکه درباره توقف فاز دوم هدفمندی یارانهها در سال جاری سؤال کرد، گفت: بعید میدانم سال آینده فضای مناسبی برای اجرای فاز دوم قانون یارانهها وجود داشته باشد.
لاریجانی افزود: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سال آینده برگزار میشود تا تغییرات کابینه رخ دهد و وزرای معرفی شده رای اعتماد بگیرند، زمان زیادی از دولت به ساماندهی شرایط میگذرد اما باید در مجلس سبک و سنگین کرد و دید آیا مناسب است که سال آینده فاز دوم هدفمند سازی یارانهها اجرا شود یا نه.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که پرسید رهبر انقلاب بارها رؤسای قوای سه گانه را به وحدت هر چه بیشتر دعوت کردند اما علیرغم این دعوتها اظهاراتی از طرف رؤسای قوای سه گانه مطرح میشود مانند مسائل روز گذشته آقای رئیس جمهور، نظر شما چیست؟ توضیح داد: آنچه رهبر انقلاب فرمودند بسیار برای کشور خیرخواهانه بود که مسئولین قوا مطالبی نگویند که بوی تفرقه بدهد.
وی افزود: بنده در ابتدای نشست خبری گفتم که اگر سؤالی راجع به مطالب رئیس جمهور بپرسید، من پاسخ نمیدهم، مخصوصا با تاکیدی که رهبر معظم داشتند، همه و شما که اصحاب رسانه هستید، باید کمک کنید تا فضا ملتهب نشود و همه باید در این زمینه تلاش کنند.
* روابط ایران با کشورهای همسایه خوب است
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه نسبتا خوب است، گفت: به نظرم دولت سوریه هم قبول دارد که اگر معارضین به سمت گفتوگو و مذاکره بیایند، میشود مشکلات را حل کرد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه سحر که پرسید خبرنگار این شبکه در جمهوری آذربایجان دستگیر شده است، مجلس چه اقدامی میتواند انجام دهد، گفت: ما با کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران روابط نسبتا خوبی داریم و روابط ایران با همسایگان خوب است.
لاریجانی افزود: اگر مشکلی هم پیش آید، باید از طریق روابط دیپلماتیک برطرف شود.
رئیس مجلس در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات سوریه نیز گفت: شاید الان برای طرح ایدهها در رسانهها درباره سوریه زود باشد و البته مصلحت هم نباشد.
وی افزود: به نظرم دولت سوریه هم قبول دارد که اگر معارضین به سمت گفتوگو و مذاکره بیایند، میشود مشکلات را حل کرد و البته جمهوری اسلامی ایران هم میتواند از طرفین دعوت کند تا برای حل مشکلاتشان گفتوگو کند.
علی لاریجانی در خاتمه در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کار ایران که درباره اعطای سمت توسط احمدینژاد به ملکزاده در سازمان میراث فرهنگی، گفت: بهتر است راجع به این مسائل کمتر سؤال کنید چرا که بنایی برای ورود به این موضوعات ندارم.
تلاش فراکسیون رهروان برای متقاعد کردن لاریجانی به کاندیداتوری
فارس: سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت فراکسیون متبوعش همچنان برای متقاعد کردن لاریجانی به کاندیداتوری تلاش میکند.
سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان اینکه فراکسیون رهروان ولایت علی لاریجانی را بهترین گزینه برای ریاستجمهوری میداند، گفت: تاکنون تلاش فراکسیون رهروان برای مجاب کردن آقای لاریجانی به کاندیداتوری در انتخابات بینتیجه بوده است.
وی با بیان اینکه اعضای فراکسیون رهروان ولایت چندین بار از لاریجانی برای کاندیداتوری دعوت کرده است، تصریح کرد: اعضای فراکسیون رهروان ولایت به دلیل تجربه اجرایی و اشراف خوبی که آقای لاریجانی به مسائل منطقه و کشور دارند، از وی برای کاندیداتوری دعوت کردهاند.
شجاعی کیاسری همچنین گفت: فراکسیون رهروان ولایت همچنان برای متقاعد کردن لاریجانی به کاندیداتوری در انتخابات تلاش میکند و این تلاش در روزها و ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
تحلیل روزنامه آرمان: تحرکات انتخاباتی جدید حامیان لاریجانی و قالیباف
حالا دیگر همان اصولگرایان منتقد دولت نیز میروند تا چندپاره شوند. اتفاقی که روند اجماع بر سر کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری را سخت و سختتر میکند. تا آنجا که میتوان پیشبینی کرد تعداد کاندیداهای اصولگرای انتخابات ریاستجمهوری یازدهم بسیار بیش از آن چیزی باشد که از قبل تخمین زده میشد.
گرچه تا همین چند ماه پیش چهرههایی چون علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف را به دلیل رویکرد انتقادیشان به دولت میشد در یک اردوگاه سیاسی در میان جناح اصولگرا قرار داد اما این روزها همان اردوگاه حداقلی که نام «جبهه متحد اصولگرایان» را به دنبال خود میکشید دیگر وجود واقعی ندارد.
همزمان که رسانههای شهردار تهران و رئیس مجلس انتقاداتی را به اردوگاه دولتیها انجام میدهند، از همدیگر نیز غافل نیستند. 8سال است که این دو، سودای ریاستجمهوری در سر دارند، موضوعی که نهتنها سال84 محمود احمدینژاد اجازه تحقق آن را به آنها نداد. نخستین اقدام این دو چهره بعد از ناکامی سال84، تصاحب کرسیهای خالی قدرت بود، جایی که صندلی شهرداری تهران نصیب قالیباف شد و علی لاریجانی هم به دبیری شورایعالی امنیت ملی رسید. بعدها اما ریاست مجالس هشتم و نهم موقعیتی فرادستتر برای لاریجانی بهوجود آورد و از همین مسیر بود که تیم حامیان این دو در 7سال گذشته شکل گرفت، یکی در شهرداری تهران و دیگری در مجلس. اختلافات این دو با یکدیگر هنوز آنچنان آشکار نشده است اما میتوان جرقههای اولیه آن را با اندکی دقت دید.
مواجهه قالیباف و لاریجانی
تصمیم جبهه متحد اصولگرایان برای در نظر گرفتن لاریجانی و قالیباف به عنوان دو جریان در مكانیسم وحدت در آستانه انتخابات نهم مجلس حكایت از پذیرش این واقعیت داشت كه این دو فرد به دلیل امكاناتی كه به واسطه ریاست بر مجلس و شهرداری تهران در اختیار داشتند، دیگر تن به رفتن زیر بلیت احزاب و گروههای اصولگرایی نمیدهند و خود داعیه جریان مستقل بودن دارند. با این حال عدم توفیق لاریجانی در گنجاندن كاندیداهای مدنظر خود در لیست اصولگرایان و ناكامی قالیباف در راهی كردن گزینههای خود به مجلس آغازی بود بر یك جدایی بزرگ. تشكیل فراكسیون رهروان ولایت نخستین ضربه را به جریان اصولگرایی زد و به نظر میرسد رویارویی قریبالوقوع لاریجانی و قالیباف ضربه دوم را متحمل این طیف از اصولگرایان کند. رویارویی این دو را میتوان در دو اقدام متقابل تیمهای حامی آنها در چند روز گذشته مشاهده کرد.
جایی که در اقدام اول، برخی نمایندگان مجلس از تیم علی لاریجانی، شهردار تهران را به بهانه پاسخگویی در مورد مشکلات خیابان 17شهریور به بهارستان فراخواندند تا محمدباقر قالیباف در مقام پاسخگوی سوالات آنها قرار بگیرد. این اقدام از آنجا حائزاهمیت بود که قالیباف در 7سال گذشته تمام هم و غم خود را معطوف اقدامات عمرانی در شهرداری تهران کرده بود و نیمنگاهی نیز به ریاست جمهوری داشت. در مقابل اما به نظر نمیرسد حامیان قالیباف این اقدام مجلسنشینان را بیپاسخ بگذارند.
بعد از آنکه یکی از روزنامههای نزدیک به قالیباف در یکی از شمارههای خود در نوشتاری با عنوان «سودای خیز جدید» تحلیلی از تحركات لاریجانی برای انتخابات آینده ریاست جمهوری ارائه داد و از عدم حضور وی در انتخابات ریاستجمهوری نوشت، یکی دیگر از رسانههای نزدیک به قالیباف با تکمیل این تحلیل طرح مساله حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاستجمهوری توسط نزدیکان رئیس مجلس را نه نشانه تصمیم لاریجانی برای حضور در عرصه ریاستجمهوری، بلکه بهانهای برای ماندن نزدیکان وی در فضای رسانهای انتخابات ارزیابی کرد.
رسانه حامی شهردار تهران اصرار پیاپی حامیان رئیس مجلس چون کاظم جلالی به ورود لاریجانی به میدان انتخابات و تاکید چندباره خود او بر عدم تمایل برای کاندیداتوری را دلیل این ارزیابی عنوان کرد. به عقیده نویسنده مطلب «انتخابات ریاستجمهوری با رقابت برای كسب ریاست مجلس بسیار متفاوت است و لاریجانی به خوبی میداند كه شیوههایهای كسب كرسی ریاست مجلس در انتخابات ریاستجمهوری كه انتخاب مستقیما از سوی مردم صورت میگیرد، متفاوت خواهد بود. به عنوان تنها یك نمونه شاید وی بتواند حتی جمعی از نمایندگان جبهه پایداری را در مورد ریاست خود بر مجلس متقاعد كند اما بعید به نظر میرسد مردمی كه حامی این جریان سیاسی هستند حاضر باشند در خرداد سال آینده نام علی لاریجانی را روی برگههای رای خود بنویسند».
مواجهه طبیعی اصولگرایان
فاز انتخاباتی حامیان علی لاریجانی و باقر قالیباف در درون گروه موسوم به «جبهه متحد اصولگرایان» برای کاندیداتوری و رقابت در انتخابات سال آینده گر چه شاید در نگاه اول کمی غیر عادی به نظر برسد اما در واقع یک رویارویی طبیعی میان دو اصولگرای سنتی با دو تیم کاملا متفاوت به لحاظ ماهیت سیاستورزی است.
قالیباف و لاریجانی در حقیقت راه خود را از همان سال84 از یکدیگر جدا کردند. تفاوت دیدگاه این دو به سیاستورزی را میتوان در پستهای آنها در 7سال گذشته دید. جایی که قالیباف با حضور در شهرداری و مدنظر قرار دادن کارهای عمرانی سعی در معرفی خود به عنوان یک تکنوکرات محافظهکار داشت و در مقابل علی لاریجانی با تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی و سپس ریاست مجلس همچنان در قامت یک سیاستمدار سنتی باقی ماند.
به همین تناسب نیز مدیران اصولگرا بیشتر بر گرد شهردار تهران حلقه زدند و سیاستمدارانی که متخصص ایجاد لابیهای سیاسی بودند حول علی لاریجانی گرد آمدند. در این میان تحركات رسانهای و سیاسی حامیان کاندیداتوری شهردار تهران، حكایت از این دارد كه او میخواهد حسابش را از اصولگرایانی كه تحت عنوان جبهه متحد شناخته میشدند جدا كند.
در مقابل وزنکشی لاریجانی در میان نمایندگان مجلس و در جریان انتخابات داخلی بهارستان نشان از آن دارد که وی همچنان خود را در چارچوب جبهه متحد اصولگرایان میداند و نشانه چندان قوی هم مبنی بر خروج وی و نزدیکانش از این ساختار هنوز مشاهده نشده است. به این ترتیب به نظر میرسد نه تنها رسیدن کلیت گروههای مختلف اصولگرا که در جریان انتخابات مجلس مرزبندیهای خود را آشکار ساخته بودند، به یک کاندیدای واحد امری سخت است، بلکه صحبت از اجماع نیز سختتر است اما گذشت زمان بهتر مسائل را روشن خواهد کرد.
روزنامه آرمان- احسان بداغی
غفوری فرد با مهر مطرح کرد:
علی لاریجانی گزینه نهایی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد
دو تن از اعضای جامعه اسلامی مهندسین پیش بینی کردند که به احتمال زیاد اصولگرایان و جبهه پبروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از علی لاریجانی حمایت خواهد کرد.
حسن غفوری فرد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابراز تمایل بیش از هفت نفر از اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و اینکه آیا نیاز به وحدت اصولگرایان نیست، گفت: ممکن است در مرحله اول هفت یا هشت نفر باشد اما به مرور زمان کم می شود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که گزینه نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کیست، گفت: گزینه اصولگرایان دکترعلی لاریجانی خواهد بود.
لاریجانی گزینه احتمالی جبهه پیروان خط امام ورهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم
همچنین در این زمینه مصطفی میریان عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و احتمال حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری از وی گفت: فعلا در ظاهر قضیه و با توجه به رای بالای لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس احتمالا ایشان کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر جبهه پیروان خط امام و رهبری بر کاندیداتوری لاریجانی کار می کند، گفت: البته هنوز دعوت رسمی از سوی جبهه پیروان برای کاندیداتوری لاریجانی انجام نشده است.
میریان خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی در دوره نهم ریاست جمهوری هم کاندیدا بودند و خیلی هم کار کردند حتی از یک سال قبل از آن، خیلی برای بحث ریاست جمهوری کار کردند.
غفوری فرد: لاریجانی گزینه نهایی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری
دو تن از اعضای جامعه اسلامی مهندسین پیش بینی کردند که به احتمال زیاد اصولگرایان و جبهه پبروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از علی لاریجانی حمایت خواهد کرد.
حسن غفوری فرد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ابراز تمایل بیش از هفت نفر از اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و اینکه آیا نیاز به وحدت اصولگرایان نیست، گفت: ممکن است در مرحله اول هفت یا هشت نفر باشد اما به مرور زمان کم می شود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که گزینه نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کیست، گفت: گزینه اصولگرایان دکترعلی لاریجانی خواهد بود.
همچنین در این زمینه مصطفی میریان عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و احتمال حمایت جبهه پیروان خط امام و رهبری از وی گفت: فعلا در ظاهر قضیه و با توجه به رای بالای لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس احتمالا ایشان کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باشد.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر جبهه پیروان خط امام و رهبری بر کاندیداتوری لاریجانی کار می کند، گفت: البته هنوز دعوت رسمی از سوی جبهه پیروان برای کاندیداتوری لاریجانی انجام نشده است.
میریان خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی در دوره نهم ریاست جمهوری هم کاندیدا بودند و خیلی هم کار کردند حتی از یک سال قبل از آن، خیلی برای بحث ریاست جمهوری کار کردند.
تغییر موضع لاریجانی درباره وحدت اصولگرایان؛ لیست ها جدا باشد، مردم افراد را بهتر میشناسند
خبرآنلاین: رییس مجلس از اشتراکات فهرستهای انتخاباتی جبهه متحد و جبهه پایداری ابراز بیاطلاعی کرد.
رییس مجلس درباره نحوه بررسی لایحه بودجه 91 با توجه به تعطیلی هفته آینده مجلس، گفت: این تعطیلی هنوز قطعی نیست و باید این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد. کمیسیونها از امروز بررسیهای خود را آغاز میکنند و کمیسیون برنامه و بودجه نیز از روز قبل فعالیت خود را در این باره آغاز کرده است. 10 روز نمایندگان برای ارائه پیشنهادات خود درباره لایحه بودجه مهلت دارند. البته فاصله 19 تا 22 بهمن تعطیل است اما اگر مجلس هفته بعد جلسه علنی داشته باشد از این مهلت 10 روزه استفاده میشود و در غیر این صورت این فرصت به بعد از انتخابات موکول خواهد شد.
گزیده سخنان رییس مجلس به این قرار است:
· اطلاعات من به این اندازه نیست که اعضای جامعه پزشکی به عنوان لیدرهای جریان اصلی انتخابات به دنبال سوق دادن مجلس نهم به سمت مجلس سلامتمحور هستند و نمیدانم آنها لیدر جریانات سیاسی هستند یا نه، اما اگر نباشند هم مجلس در کل نگاه مثبتی به بخش سلامت دارد.
· اصل این موضوع فکری است که در مجلس در حال پخته شدن و بررسی است و این موضوع با مبادی دیگر مورد مشورت قرار خواهد گرفت، اما عده زیادی از نمایندگان نظر مثبتی در این باره دارند.
· اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر ورود مستقیم ایران در جنگ های 33 روزه و 22 روزه پاسخ به دعاوی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره دخالت ایران در این جنگ ها بود که مقام معظم رهبری فرمودند آنجا که حمایت می کنیم با صراحت بیان می کنیم. مهم این است که یک چیز پنهانی نیست رهبری فرمودند آنجا که ما حمایت می کنیم با صراحت بیان می کنیم اگر ما در جنگ 33 روزه به ملت مظلوم لبنان و در جنگ 22 روزه از مردم فلسطین به طرق مختلف حمایت کردیم، اعلام می کنیم و می گوییم موافق این هستیم که ستمی از جانب رژیم صهیونیستی به این ملت ها نشود.
· مجلس طرحی برای محدود کردن عکاسان نداشت. برخی افراد علاقه داشتند این کار را پیگیری کنند که بدنهی مجلس با آنها مخالف بود و نظرش این بود که روح قانون اساسی این است که مذاکرات مجلس علنی باشد و هر چه شفافتر باشد بهتر است. کسانی که این پیشنهاد را مطرح میکردند در اقلیت بودند
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 01,ژانویه,2025